GEZOND SPORTEN

Home > Sportblessures > Algemene sportletsels > Medische problemen door zon, warmte en koude > Onderkoeling

Onderkoeling

Als een sporter meer warmte verliest dan hij produceert, dan daalt de lichaamstemperatuur en dreigt onderkoeling. Bij een lichaamstemperatuur lager dan 35 °C komen de lichaamsfuncties in het gedrang.

 

Onderkoeling voorkomen:

  • Draag kleren en sportschoenen die niet alleen tegen de kou maar ook tegen de wind en regen of sneeuw beschermen.
  • Wanten bieden meer bescherming dan handschoenen. Trek ze even uit als je handen zweten, zodat het vocht kan verdampen.
  • Kleed je in laagjes die je kunt uittrekken als je het te warm krijgt en voor je gaat zweten (neem een rugzakje mee).
  • Gebruik eventueel een muts, bivakmuts, oorwarmers of een hoofdband om ook je schedel, oren, neus en wangen warm te houden.
  • Draag zweetafvoerende onderkleding.
  • Draag geen spannende kleren of schoenen.
  • Drink geen alcohol.
  • Zorg dat je vooraf genoeg hebt gegeten.
  • Neem een isolatiedeken en een opgeladen gsm mee als je gaat sporten in de kou in afgelegen gebied.

 

Mogelijke symptomen van onderkoeling:

  • rillen en klappertanden (houdt na enige tijd op)
  • koude, bleke en droge huid
  • blauwe lippen, oren, vingers of tenen
  • ademhaling evolueert van snel naar langzaam en oppervlakkig
  • moeite om te bewegen door stijve spieren en slechte coördinatie
  • vermoeidheid
  • geestelijke problemen: verwardheid, sufheid, geheugenverlies…

 

Eerste hulp:

  • Vermijd overbodige bewegingen om het risico op hartritmestoornissen te beperken.
  • Breng het slachtoffer naar een warmere omgeving of bescherm hem met extra kleding, dekens of aluminium isolatiedekens tegen verdere afkoeling.
  • Verwijder natte kleren alleen als de sporter daardoor niet opnieuw of verder afkoelt.
  • Als de sporter nog rilt en bij bewustzijn is:
    • Laat hem warme droge kledij aantrekken.
    • Geef hem iets warms om te drinken.
  • Als de sporter niet meer rilt of bewustzijnsstoornissen heeft:
    • Laat hem opwarmen met elk mogelijk hulpmiddel: een elektrisch deken, kersenpitkussens, warmwaterkruik op de borstkas, lichaamscontact (bijv. door samen in een slaapzak te liggen)
    • leg de sporter niet in een warm bad of wrijf hem niet warm
  • Alarmeer 112:
    • als de sporter niet meer rilt
    • als hij bewustzijnsstoornissen vertoont
    • als hij moeite heeft met ademen
  • start hartmassage als de sporter niet meer ademt

Infographic downloaden