BEWEGING: WANNEER BEWEGEN WE GENOEG?

Beste, we moeten genoeg bewegen, maar vanaf wanneer beweeg je voldoende, qua tijd en intensiteit?


Volwassenen die genoeg willen bewegen om gezond te blijven, moeten volgens de Wereldgezondheidsorganisatie minstens 5 dagen per week telkens 30 minuten matig tot intensief bewegen (voor kinderen is dat minstens een uur per dag, elke dag). Dat hoeft geen sport te zijn; naar je werk wandelen of fietsen, of tuinieren telt ook.

Elke vorm van lichaamsbeweging waarbij je voelt dat je inspanning moet doen maar nog normaal kunt praten – bijvoorbeeld fietsen, stevig wandelen of blaren harken in de tuin – valt in de categorie ‘matige lichaamsbeweging’. Je hoeft die 30 minuten per dag niet in één keer te halen; het kan ook in twee blokken van een kwartier, of drie van 10 minuten.

De bewegingsnorm van de WGO houdt niet in niet dat minder dan 150 minuten per week bewegen zinloos zou zijn. Elke vorm van beweging helpt; zelfs gewoon staan in plaats van te zitten is al voordelig voor je gezondheid. Is het onmogelijk om 5 dagen per week een half uur lichaamsbeweging te nemen, dan kan het ook op drie dagen, maar dan wat intensiever: joggen en stevig zwemmen of fietsen, op zo’n tempo dat je liever geen lange gesprekken meer voert maar ook niet uitgeput raakt. Dat soort minuten telt dubbel in vergelijking met matig bewegen.

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden