LOOPCADANS

Loopcadans. Wat is dit? Is dat belangrijk voor je snelheid / uithouding / loopcomfort?


​De loopcadans of pasfrequentie is het aantal passen dat je tijdens het wandelen of hardlopen per minuut neemt (ppm). Meestal neemt je snelheid toe met de loopcadans, maar niet per se; met een lagere cadans maar langere passen, loop je even snel of misschien zelfs sneller.

 

De formule is:

snelheid = paslengte in meter X pasfrequentie in ppm X 60/1000

 

Voorbeeld: als je paslengte 0,9 meter bedraagt en je pasfrequentie 160 ppm, dan bedraagt je snelheid 8,64 kilometer per uur.

 

Een lage cadans hou je uiteraard langer vol. Duurlopers gebruiken vaak de 'shuffle'-loopstijl, met een lage cadans en een kleine paslengte. De grondcontacttijd (GTC) van hun voeten is daardoor relatief hoog. Sprinters hanteren een 'power stride' (zweefpas), met een hoge cadans, een grote paslengte en een lagere GCT.

 

Loopcomfort betekent voor iedereen wat anders, maar vanuit een gezond-sportenvisie is het een kwaliteit die je in staat stelt om lang en zonder blessures te lopen. Zo is het belangrijk dat je je benen niet overstrekt. Als je voorste been op het moment van de voetlanding ver voor je romp uit naar voren wijst, dan worden met name je knieën beduidend harder belast dan wanneer je voet onder je knie staat wanneer hij de grond raakt. Daarom raden we recreatieve lopers aan wat meer, maar kleinere pasjes te nemen. Met andere woorden: een licht voorovergebogen loopstijl die het midden houdt tussen de shuffle en de power stride, een hoge cadans dus maar een relatief kleine paslengte.

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden