KRACHTOEFENINGEN

Graag uw advies. Ik begin stilaan de noodzaak te voelen om iets extra’s te doen om mijn lichaam op peil te houden. Meer kracht opbouwen in armen, benen, rug.... Ik heb gelezen dat krachtoefeningen voor 60-plussers wel degelijk hun nut hebben. Gezien krachtoefeningen op een "roeitrainer" bijna alle spieren gebruiken, vroeg ik mij af of de keuze voor dit toestel werkelijk een goede keuze is om mijn goede voornemen te realiseren. Ik ben er mij ook van bewust dat het volgen van een strak opgebouwd oefenplan zeker nodig is, vandaar ook mijn vraag of jullie zulke schema’s in huis hebben (het is de bedoeling om het toestel in huis te halen en niet naar een fitness zaal te gaan).


Een roeitrainer kan zeker een goed instrument zijn om fitter en sterker te worden, maar het is meestal beter om met het eigen lichaamsgewicht kracht op te bouwen dan met gewichten of toestellen. Schaf u alleszins een degelijk toestel aan, waarmee u heel rustig aan kunt beginnen.

Alles hangt af van de weerstand en intensiteit waarmee u traint, en van de conditie die u op dit moment heeft. Trainingsschema’s geven wij niet omdat die op maat van de sporter moeten worden gemaakt.

Gelet op uw leeftijd en op het feit dat u een trainingsvorm wilt kiezen die erg belastend kan zijn voor de gewrichten en het hart – meer dan rustig fietsen, wandelen of zwemmen bijvoorbeeld – raden we u stellig aan eerst de vragenlijst op www.sportkeuring.be in te vullen en desgevallend een sportmedisch onderzoek te nemen.

Hieronder geven we ook nog wat informatie mee over krachttraining.

Krachttraining: train movements, not muscles!

Krachttraining betekent veel meer dan gewichtheffen. Je kunt je kracht trainen met losse gewichten of fitnesstoestellen, maar het kan veiliger met een groot elastiek of met je eigen lichaamsgewicht als weerstand.

Belangrijk is dat sporters meer focussen op de beweging dan op hun spierkracht. ‘Train movements, not muscles’, zeggen ze in het Engels. Blessures ontstaan meestal doordat bewegingen slecht worden uitgevoerd. Daarom is het ook veiliger te starten met oefeningen die het eigen lichaamsgewicht gebruiken dan met gewichten of toestellen. Je eigen lichaam voel je immers beter aan dan gewichten of toestellen. Bovendien ben je dan ook minder geprikkeld om te snel op waardere gewichten of weerstanden over te schakelen.

 

Algemene richtlijnen voor krachttraining:

  • niet vaker dan drie dagen per week
  • zorg voor warming-up en cooling-down
  • beginners doen krachttraining het best onder deskundige supervisie van de uitvoeringstechniek, zoals spieren maximaal buigen en strekken
  • train eerst met het eigen lichaamsgewicht, daarna pas met gewichten of toestellen
  • bouw training met gewichten of toestellen geleidelijk op
  • nooit met toestellen die niet geschikt zijn voor je gestalte
  • niet met maximale of bijna maximale belasting
  • oefen alle grote spiergroepen en zowel buig- als strekspieren
  • stop bij pijn en ga naar de huisarts als de pijn dagen aanhoudt
Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden