KNIEPIJN

Beste, ik ben een fervent fietser. Nu heb ik mij voorgenomen om mijn conditie te verbeteren en daarvoor te gaan op een rustig tempo. Ben nu 3 keer geweest en de eerste 2 keer ging dat zonder problemen, de eerste maal 6 km op de weg en de 2de keer 9 km op de weg; telkens geen probleem. De 3de keer op een Finse piste en na 5 km moeten stoppen van de kniepijn. Ik dacht dat Finse piste juist goed was voor knieŽnÖ Mvg (naam man)


Lopen op een goed aangelegde Finse piste is wel degelijk minder belastend voor de onderbenen en de knieën dan lopen op een harde ondergrond. Dat is bewezen. De ondergrond is echter maar één van de factoren die de totale impact van lopen op je lichaam bepalen; de duur van je training en vooral de snelheid van de loopbeweging spelen ook een rol. Je lichaam wordt minder belast als je 20 minuten met een gezapig tempo op asfalt loopt, dan wanneer je 40 minuten met een hoger tempo in de bossen of op een Finse piste gaat rennen.

 

Ik ken je leeftijd of je precieze situatie niet – ik weet bijvoorbeeld niet wat voor jou “een rustig tempo” is – maar afstanden van 6 of 9 kilometer zijn best lang voor een beginnend loper. Je mag dan een fervent fietser zijn, lopen en fietsen zijn totaal andere sportactiviteiten, juist vanwege de belasting die de impact op de grond tijdens het lopen meebrengt. Ook fietsen kan belastend zijn voor de knieën, maar dan door het grote aantal rotaties en niet door de impact van schokken.

 

Ik stel voor dat je voorlopig terug overschakelt op fietsen alleen en op die manier je conditie onderhoudt of verbetert (daarvoor hoef je trouwens echt niet te lopen). Probeer na een maand nog eens te gaan lopen (bij voorkeur op je Finse piste), maar start met kortere afstanden, bvb. 2 of 3 kilometer, en loop heel rustig, zeker de eerste kilometer. Stop meteen als je pijn voelt.

 

Als je zonder pijn kunt lopen, bouw de afstanden dan heel geleidelijk op, met niet meer dan 10% per week. Keert de pijn terug, maak dan een afspraak met je huisarts als die ervaring heeft met sportletsels, of met een sportarts (je vindt er een sportarts in je buurt op www. sportartsen.be. Mogelijk heb je tijdens het lopen een letsel opgelopen dat niet vanzelf geneest.

 

Zoals ik al zei kun je ook als fietser je conditie verder opbouwen. Daarnaast ook lopen blijft in principe een goed idee doordat je lichaam completer wordt getraind en doordat de impact op je botten gunstig is om osteoporose te voorkomen. Maar je moet dat lopen dan wel heel rustig opbouwen.

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden