ETEN: WANNEER

Wat en wanneer eet ik het best voor en na mijn training/wedstrijd?


Kort gezegd: zorg dat je tijdens je laatste maaltijd voor het sporten (tot twee uur ervoor) vooral genoeg koolhydraten inneemt en niet overdrijft met vetten of vezels (want die verteren relatief traag), en dat je in de uren ervoor zeker ook een paar glazen water drinkt. Drink ook een paar slokken water vlak voor het sporten en doe dat eveneens om de 20 minuten tijdens het sporten (of minstens tijdens de rust).

Halfweg een lange inspanning – tijdens de pauze van een balsportwedstrijd of halfweg tijdens een loop- of wielersessie die langer dan een uur duurt – kun je wat fruit of een sportsnack eten.

Na het sporten is het belangrijk dat je snel het verloren vocht compenseert, dat je wat eiwitten eet om je spierherstel te bevorderen en ook je glycogeenvoorraad (koolhydraten) weer op peil brengt. Chocomelk drinken in afwachting van een gezonde, uitgebalanceerde maaltijd is een gemakkelijk beschikbare en goed betaalbare methode om én vocht, suikers en eiwitten binnen te krijgen na een sportsessie.

Over deze kwestie valt echter zoveel te zeggen dat je het best te rade gaat op  http://www.gezondsporten.be/article.php?id=210

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden