AAMBEIEN

Beste, sinds ik intensiever wandel, heb ik last van aambeien. Is dat een vaak voorkomende kwaal bij wandelaars of fietsers? Wanneer moet ik ermee naar de huisarts?


Aambeien – ook ‘hemorroïden’ of ‘het speen’ genoemd – zijn doorgaans onschuldige uitzettingen of verzakkingen van de sponsachtige bloedvatkussentjes in de buurt van de anus. Ze kunnen onderaan in het rectum (de endeldarm) ontstaan, of uitwendig: onder de huid rond de anus. Inwendige aambeien zie of voel je meestal niet, maar kunnen wel bloeden tijdens de ontlasting. Uitwendige aambeien kunnen jeuken, (fel) pijn doen en eveneens bloedverlies veroorzaken. Soms ontstaat een trombose (bloedklonter) in het uitgezette bloedvat, wat pijn doet en gemakkelijk bloedt.

Je krijgt geen aambeien van wandelen of fietsen, al kan fietsen het ongemak van aambeien die je al hebt verergeren, vanwege slechte doorbloeding en wrijving met het zadel. Ook sportactiviteiten als joggen, touwtjespringen, gewichtheffen of intensieve aerobics kunnen tijdelijk extra ongemak opleveren, maar de aambeien zelf worden er niet erger van. Alles hangt af van wat je verdraagt; heb je te veel last van je aambeien tijdens je gebruikelijke sportactiviteit, beperk je dan tot stevig wandelen tot het probleem opgelost is.

Sporten op zich veroorzaakt dus geen aambeien. Net het omgekeerde is het geval: een van de mogelijke oorzaken van hemorroïden is gebrek aan lichaamsbeweging. Toch kunnen ook wandelaars en fietsers aambeien krijgen, omdat nog andere factoren aambeien in de hand kunnen werken. Drie van de vier 30-plussers krijgen er vroeg of laat mee maken. Wees dus niet beschaamd om hulp te zoeken als je aambeien hebt.

Er is nog te weinig wetenschappelijk uitsluitsel, maar vaak genoemde factoren die kunnen bijdragen tot druk op de anus en aambeien zijn:

  • veel zitten en te weinig lichaamsbeweging
  • harde ontlasting door
    • vezelarme voeding
    • te weinig water drinken
    • te veel cafeïne (droogt je uit)
    • ontlasting ophouden
  • hard persen tijdens de ontlasting (geef de kringspier van je anus de tijd om zich te ontspannen)
  • te lang op de wc zitten
  • aanleg (het kan in de familie zitten)
  • zwangerschap

Om de pijn van aambeien acuut te verlichten: neem een warm zitbad na elke pijnlijke ontlasting. Gebruik vochtig toiletpapier zonder irriterende stoffen. Probeer aambeien niet terug te duwen. Probeer eventueel een aambeienzalf.

Ga naar je huisarts als het probleem na een paar dagen niet vanzelf of met zelfzorg verdwijnt, of als je er vaak last van hebt. Aambeien kunnen worden behandeld met crèmes of zalven, laxeermiddelen, injecties of afbinding. Soms moeten ze worden uitgesneden. Ga zeker ook naar je arts als er bloed in je stoelgang zit, met of zonder pijn. Mogelijk heb je een ander probleem dan aambeien, zoals een damgezwel.

Om (terugkerende) aambeien te voorkomen: hou je stoelgang zacht door 1,5 liter water per dag te drinken, geleidelijk meer groenten, volle granen en andere voedingswaren te eten die veel vezels bevatten, en door geregeld lichaamsbeweging te nemen. Volg het advies van je arts.

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden