GEZOND SPORTEN VLAANDEREN
Home Gezond Sporten Voeding & Drank Sportblessures

Waarom zijn koolhydraten belangrijk?

De laatste jaren staan koolhydraten ter discussie in de media, omdat je er dik van zou worden. Wat is er nu van aan?

Lights

Alle suikers die in onze voeding voorkomen zijn koolhydraten, maar ook het zetmeel in brood, aardappels, pasta, peulvruchten enz. hoort bij de koolhydraten. De laatste jaren staan koolhydraten ter discussie in de media, omdat je er dik van zou worden. Van snoep en frisdrank die afgezien van suiker weinig nuttige stoffen bevatten, gebruik je inderdaad het best niet te veel. Toch mogen we het kind niet weggooien met het badwater, want al bij al blijven koolhydraten onze belangrijkste energiebron, zeker als je sport, en al helemaal als je lang of intensief aan sport doet.

Hoewel we minstens 55 % van onze energiebehoefte met koolhydraten zouden moeten invullen, blijkt uit voedselconsumptiepeiling dat we amper aan 44 % komen. We eten gemiddeld te veel vet en eiwitten in verhouding tot de hoeveelheid koolhydraten. Dat is ongezond en bovendien kan het de prestaties van sporters nadelig beïnvloeden.

Ons lichaam slaat koolhydraten in de vorm van glycogeen op in de lever en de spieren. Die opslagcapaciteit is echter beperkt; als je tijdens het sporten meer koolhydraten opsoupeert dan je lichaam in voorraad heeft, dan word je moe en ga je slechter presteren. Gebeurt dat vaak, dan heb je op den duur minder zin om te trainen en kan ook je afweersysteem in de verdrukking raken. Sporters doen er dus goed aan de hoeveelheid koolhydraten die ze eten, af te stemmen op hun dagelijkse behoefte en op de intensiteit van hun sportactiviteiten.