Wanneer men het over krachttraining heeft, denkt men gewoonlijk aan gewichtheffen, powerlifting of bodybuilding. Nochtans hebben die diverse sportactiviteiten een verschillende doelstelling. De eerste twee doen de maximale kracht toenemen zodat steeds zwaardere lasten getild kunnen worden. Bodybuilding streeft essentieel de toename van het spiervolume na. In tegenstelling tot wat men over het algemeen in de extrasportieve middens denkt, vergen beide doelstellingen verschillende oefenprogramma’s. De gewichtheffer traint vooral met zeer hoge lasten (80 tot 100% van zijn mogelijkheden) maar doet weinig herhalingen (1 tot 5) per reeks, terwijl de bodybuilder minder zware lasten hanteert (60-80%), maar met een hoger aantal herhalingen (8 tot 12) per reeks.

Krachttraining kan omschreven worden als de fysieke voorbereiding bestemd om een bepaald aantal kwaliteiten in verband met de spierkracht te verbeteren. In die context beschouwt men gewoonlijk drie aspecten van de spierkracht:

  • De maximale kracht is de capaciteit om de grootst mogelijke spierspanning te ontwikkelen of een zo zwaar mogelijke last te verplaatsen tijdens één herhaling.
  • De explosieve kracht is de capaciteit om een gegeven last met de grootst mogelijke snelheid te verplaatsen.
  • De krachtuithouding is de capaciteit om een relatief lichte last een zo groot mogelijk aantal malen te mobiliseren.


Bij het uitwerken van een programma voor de oppuntstelling van de algemene fysieke conditie kan het doel van de spierversterking liggen in de specifieke toename van de maximale kracht, de explosieve kracht, de uithouding of al die kenmerken samen. Het doel van krachttraining kan er ook in bestaan om spiermassa te winnen. In de praktijk bestaan er verschillende krachttrainingsprogramma’s die tot specifieke lichamelijke aanpassingen leiden. Het is daarom noodzakelijk om zorgvuldig een aantal parameters te definiëren waarmee men de training kan ontleden.

Type contractie
De intensiteit
Herhalingen en reeksen
Rusttijden
Keuze van oefeningen en organisatie
Frequentie van de oefensessie
Praktische raadgevingen

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden