Lights

Hoe bereken ik mijn minimale competitiegewicht?

  1. Laat je vetpercentage vaststellen door een arts of diëtist (je kunt dat ook zelf, maar niet nauwkeurig).
  2. Weeg je naakt (of gebruik het lichaamsgewicht dat je van stap 1 kent). 
  3. Vermenigvuldig je gewicht met je vetpercentage om je vetmassa te berekenen. 
  4. Trek die vetmassa af van je lichaamsgewicht om je vetvrije massa te kennen. 
  5. Deel die vetvrije massa door 1 min je minimale vetpercentage (5% voor mannen en 12% voor vrouwen). Mannen delen hun vetvrije massa dus door het getal 0,95 en vrouwen door het getal 0,88.

 

Formule:

Vetvrije massa (lichaamsgewicht – vetmassa)

1 - 5% of 12% (het minimale vetpercentage)

Voorbeelden: 

Een man die bij de start van het seizoen 80 kg weegt en een vetpercentage van 10 heeft, heeft 8 kg vet (80 kg x 10% = 8 kg). Zijn vetvrije massa bedraagt 72 kg (80 kg - 8 kg). Zijn minimale competitiegewicht (72 kg gedeeld door 0,95) is 75,8 kg. Deze sporter mag dus niet minder dan 75,8 kg wegen.

Een vrouw die bij de start van het seizoen 55 kg weegt en een vetpercentage van 18 heeft, heeft 9,9 kg vet (55 kg x 18% = 9,9 kg). Haar vetvrije massa bedraagt 45,1 kg (55 kg - 9,9 kg). Haar minimale competitiegewicht (45,1 kg gedeeld door 0,88) is 51,3 kg. Deze atlete mag dus niet minder dan 51,3 kg wegen.


Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden