Lights

Kinderen en de rol van de trainer

Kinderen verdienen speciale aandacht, zeker als ze in de zon sporten. Doordat ze in verhouding tot hun volume een groter lichaamsoppervlak hebben, kunnen ze de warmte die hun lichaam opslorpt minder goed verwerken. En hoewel ze minder zweten dan volwassenen, verliezen ze relatief bekeken extra lichaamsvocht doordat ze ook sneller ademen. Bovendien krijgen kinderen niet zo gauw dorst.

Kinderen die sporten drinken doorgaans beter water dan gesuikerde sportdrankjes. Heel veel kinderen consumeren zoal veel suiker. Bovendien sporten ze zelden zo lang of zo intensief dat sportdrankjes het verschil zouden kunnen maken. Een sportdrankje tijdens of na het sporten in uitzonderlijk warm weer kan geen kwaad, maar water moet de norm blijven voor sportende kinderen omdat: 

  • de suiker in sportdranken het tandglazuur aantast (ook dat van volwassenen trouwens),
  • sportdrankjes veel duurder zijn dan water,
  • sportdrankjes een opstapje kunnen zijn naar energiedranken, die door de combinatie van een nog hoger suikergehalte met cafeïne niet alleen verslavend kunnen zijn maar ook gevaarlijk voor het hart van kinderen en tieners.

 

ROL VAN DE TRAINER

Veel sporters drinken pas als ze dorst krijgen. Eigenlijk is het lichaam op dat moment al aan het aftakelen. Veel sportende kinderen, maar ook volwassen sporters, moeten léren hoe je het best drinkt.

Een trainer kan sporters goed drinkgewoonten bijbrengen door:

  • ·     het belang van regelmatig drinken te benadrukken,
  • ·     sporters voor te lichten over hydratie: wat, wanneer, hoeveel …,
  • ·     gewichtscontrole uit te leggen en te organiseren (voor en na een inspannning), 
  • ·     koel water (of sportdrank) te regelen tijdens training en wedstrijden,
  • ·     individuele drinkbussen te vragen of ter beschikking te stellen.

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden