Lights

Wat drinken?

Water

Voor de meeste sporters en de meeste sportactiviteiten volstaat gewoon (gekoeld) kraantjeswater. Dat is goedkoop, veilig om te drinken in ons land (in sommige andere landen drink je beter flessenwater) en haast overal beschikbaar. Een nadeel is wel dat water geen smaak heeft. Als dat een belangrijke reden is waarom sporters er te weinig van gebruiken, dan kunnen ze beter iets lekkerders drinken, zoals een sportdrank.

 

Sportdrank

Sportdranken zijn nuttig als je minstens één uur intensief sport. Onderzoek toont dat sporters meer drinken – en dus minder risico op uitdroging en uitputting lopen – als hun drank een smaakje heeft en naast suikers ook zouten bevat. Sportdrankjes passen goed in dat plaatje, met name bij langdurige inspanningen of als het warm is.

Een goede sportdrank bevat minimaal 4 en maximaal 8 procent koolhydraten, en 40-110 mg natrium per deciliter. De suikers helpen de voorraad koolhydraten op peil te houden en de zouten zorgen ervoor dat het water sneller in de cellen dringt. Zie: hoe werken sportdranken?

 

Liever geen frisdrank of vruchtensap

Softdrinks en vruchtensappen zijn een minder goede keuze omdat die meestal geen zouten bevatten, maar vaak wel meer dan 10 procent suiker, wat de maaglediging vertraagt.

 


Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden