Lights

Uitdroging herkennen

Wat is uitdroging?

Gemiddeld zweten we 400 tot 600 milliliter vocht uit per uur inspanning. Uitdroging of dehydratie ontstaat als het lichaam meer vocht verliest dan het binnenkrijgt en daardoor zijn normale taken niet meer naar behoren kan vervullen. Uitdroging verstoort je warmteregeling. Je lichaamstemperatuur en hartslag gaan de hoogte in, je wordt moe en je sportieve prestaties boeren achteruit. Doordat je maag zich trager leeg maakt, kun je maag-darmproblemen krijgen.

Uitdroging heeft ook negatieve invloed op je hersenen: je motorische controle verslechtert, je reactiesnelheid neemt af en je bent minder goed in staat juiste beslissingen te nemen. De nadelige gevolgen van uitdroging kunnen al beginnen bij een milde vochttekort van slechts twee procent van je lichaamsgewicht (1,4 l voor een sporter die 70 kilo weegt).

 

Symptomen

Mogelijke symptomen van uitdroging zijn:

  • dorst
  • droge mond
  • zoute smaak in de mond
  • stemverlies
  • donkergele urine
  • stinkende urine (ruikt naar ijzer, vis of ammoniak)
  • ingezonken ogen
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • maagkrampen
  • spierkrampen, vooral in benen, handen, voeten of tenen
  • lage bloeddruk
  • hoge of zwakke polsslag
  • abnormaal weinig moeten plassen
  • hartritmestoornissen
  • tintelingen
  • moe worden, loomheid
  • verwardheid

Deze symptomen kunnen apart of samen voorkomen. Ze worden ernstiger naarmate je uitdroogt en kunnen in extreme gevallen levensgevaarlijk worden. Kinderen en ouderen zijn extra gevoelig voor dehydratie.

 

Oorzaken

Hoeveel vocht verliest, varieert van sporter tot sporter maar hangt ook af van de omstandigheden waarin je sport.

Persoonlijke factoren:

  • erfelijke aanleg: sommige sporters zweten bij dezelfde inspanning van nature meer dan andere sporters
  • lichaamsgewicht: zwaardere sporters zweten meer dan lichtere
  • conditie: getrainde sporters zweten minder dan niet getrainde
  • gezondheidstoestand: je kunt extra vocht verliezen als je koorts of diarree hebt, door te braken, of als je abnormaal veel moet plassen als gevolg van een of andere aandoening (type 2-diabetes bijvoorbeeld) of van vochtafdrijvende medicijnen die je hebt ingenomen
  • kleding: als je te warm gekleed bent of kleren draagt waaronder je zweet niet kan verdampen, loopt je lichaamstemperatuur op en kun je uitdrogen
  • intensiteit van de inspanning: hoe harder je sport, des te meer vocht je verliest

Omgevingsfactoren:

  • temperatuur: hoe warmer de lucht waarin je sport, des te meer vocht verlies je.
  • luchtvochtigheid: in heel vochtige lucht kan je zweet niet verdampen, wordt minder warmte aan je lichaam onttrokken, stijgt je lichaamstemperatuur en gaat je lichaam meer transpireren om toch maar af te koelen. Maar ook in heel droge lucht kun je meer vocht verliezen, via je slijmvliezen en je ademhaling. Ook als het heel koud is of als je op grote hoogte sport, kun je extra vocht verliezen.

Alle sporters moeten op hun hoede zijn voor uitdroging, zelfs zwemmers en waterpolospelers, en ook als het koud is of in de regen.

 

Waardoor drinken sporters te weinig?

Er zijn heel wat redenen waardoor sporters te weinig drinken. Om te beginnen onderschatten ze vaak hun vochtverlies. Dat is met name het geval als ze binnen, in koele omstandigheden of bij bewolking sporten en er geen zon is om hun te herinneren aan het vocht dat ze verliezen. Ook als ze in water, in de buurt van water of in de regen sporten, denken ze daar soms niet aan. Andere sporters zijn zo gefocust op hun training of competitie dat ze gewoon vergeten te drinken. Sommige sporters drinken bewust weinig omdat ze bang zijn voor misselijkheid, buikkrampen, een klotsende maag of een opgeblazen gevoel.

 

Tags: DRINKEN HYDRATATIE

Onderliggende pagina's:

Wat is uitdroging?
Symptomen
Oorzaken
Waardoor drinken sporters vaak te weinig?

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden