GEZOND SPORTEN

Home > Voeding & Drank > Eiwitten > Moeten sporters extra eiwitten eten of supplementen nemen?

Moeten sporters extra eiwitten eten of supplementen nemen?


Soms slagen sporters er niet in voldoende eiwitten te eten. Dat kan met name het geval zijn als sporters snel en veel willen afvallen en een drastisch dieet gaan volgen. Sporters die groepen uit de voedingsdriehoek negeren of die eenzijdig eten vanwege voedingsallergieën, reizen naar landen met een beperkt voedingsaanbod, onevenwichtige vegetarische of veganistische voeding, eetstoornissen, voedingsfobieën, of omdat ze een soep-, kool-, sherry-, sapkuur of een ander trendy dieet volgen, riskeren te weinig eiwitten binnen te krijgen. Ook de inname van andere voedingsstoffen kan dan verstoord raken.

Hoge eiwitinnames van meer dan 2 g per kg lichaamsgewicht kunnen de calciumbalans verstoren doordat je dan meer calcium verliest via je urine. Voor mensen die al een verhoogd risico lopen op broze botten (osteoporose), zoals vrouwelijke sporters die niet menstrueren), kan dat extra problemen meebrengen. Hoge eiwitinnames kunnen nierfalen versnellen bij personen die daar aanleg voor hebben. Zulke innames verhogen ook de vochtbehoefte.

Waarom zijn eiwitten belangrijk?


Onderliggende pagina's:

Focus niet op vlees en eiwitten
Eiwitaanbevelingen
Recreatieve sporters
Duur- en krachtsporters
Jonge sporters