GEZOND SPORTEN

Home > Voeding & Drank > Eiwitten > Waarom zijn eiwitten belangrijk?

Waarom zijn eiwitten belangrijk?


Eiwitten zorgen voor groei, opbouw en herstel. Zonder hen lukt dat niet.

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Daarvan bestaan er een 20-tal. Acht daarvan moeten we uit onze voeding halen en nemen we daarom essentiële aminozuren. De andere kunnen we zelf aanmaken op basis van die essentiële aminozuren.

Groeien als je een intensieve sportweek hebt is geen evidentie voor jonge sporters. Maar ook herstellen na een training of wedstrijd is een uitdaging voor sporters met een druk trainingsschema.

Je moet nieuwe energie tanken, vocht aanvullen en mogelijke schade aan weefsels herstellen. De hoeveelheid eiwitten die je stofwisseling ter beschikking heeft varieert voortdurend tussen afbraak en opbouw. Tijdens inspanningen neigt de eiwitbalans richting afbraak en tijdens de herstelfase richting opbouw. Eiwitten eten na de inspanning kan het herstel bevorderen tot 24 uur na het sporten. Gewoon gezond eten en de eiwitinname spreiden over de dag volstaat. 

Je hoeft je ook niet alleen op vlees en eiwitten te focussen, want ook andere voedingsmiddelen brengen andere voedingsstoffen aan die elk een meerwaarde hebben. Zo zijn groenten, fruit en andere voedingsmiddelen die koolhydraten of vezels bevat ook heel belangrijk. 

Je kunt het herstelproces wat versnellen door eiwitten na een inspanning te combineren met koolhydraten. Die stimuleren de productie van insuline en dat hormoon zet je spieren op zijn beurt aan meer aminozuren op te nemen. Na inspanning zorgen koolhydraten ervoor dat de voorraad glycogeen in de spieren terug wordt aangevuld. Tegelijk helpen ze bij het herstel en de opbouw van de spiermassa. Dat klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk is het eenvoudig. 

Snacks en lichte maaltijden die het teamwork tussen koolhydraten en eiwitten mogelijk maken zijn fruityoghurt, milkshake, brood met hartig beleg of ontbijtgranen met melk.

Niet alleen de combinatie met koolhydraten maar ook de spreiding over de dag en de timing zijn belangrijk voor een maximale eiwitsynthese.