Lights

Wat moet je eten voor 50 gram koolhydraten?

Een sportdiëtist kan een schema op maat maken, maar je kunt ook met de volgende tabel aan de slag gaan om voldoende koolhydraten op te nemen: 

Wat eten voor 50 g koolhydraten?

 

Levensmiddel

aantal g voor 50 g koolhydraten

granen 

Brood

100

 

Muesli

75

 

Ontbijtgranen

60

 

Peperkoek

70

 

Beschuit

70

aardappelen, deegwaren en rijst

Aardappelen

300

 

Zoete aardappelen

175

 

Rijst

160 (65 g droog gewogen)

 

Deegwaren

200 (70 g droog gewogen

 

volle rijst

170 (70 g droog gewogen)

Groenten

koolhydraatrijke groenten

400

Fruit

Fruit

500

 

koolhydraatrijke vruchten

250-300

 

gedroogd fruit

75

 

Fruitsap

500

 

Koolhydraatrijk fruitsap

300

Suikerwaren

Suiker

50

 

Dextrine, maltose

50

 

Honing

60

 

Jam, stroop

80

 

Light jam

120

 

Gommetjes, jelly beans, harde snoepjes

60

melkproducten

Melk

1000

 

gesuikerde melkdranken

zie verpakking

 

Pudding

250

Varia

Sorbet

200

Groenten leveren over het algemeen weinig koolhydraten (slechts 2 tot 4 g per 100 g) maar zijn zeer belangrijk voor de aanvoer van ijzer en andere mineralen, vitaminen, vezels … Sommige groenten, zoals suikermaïs, linzen, erwten, schorseneren of bonen, zijn wél rijk aan koolhydraten en zijn dus handig bij een koolhydraatrijke voeding.

Niet alle soorten fruit bevatten veel koolhydraten. Fruitsoorten met een laag koolhydraatgehalte (<10 g/100 g) zijn onder meer aalbessen, aardbeien, braambessen, cassis, frambozen, kruisbessen, rabarber, sterfruit, watermeloen, en pompelmoes. Ook blikfruit in water bevat relatief weinig koolhydraten. 

Vruchten als bananen, druiven, passievruchten of blikfruit in suikerwater leveren 15 tot 20 g koolhydraten per 100 g. De koplopers zijn gedroogde vruchten met 40 tot 60 g koolhydraten per 100 g: gedroogde abrikozen, vijgen, dadels, krenten, ananas, appels ... (opgelet: noten horen niet bij deze groep).

 

Verpakking lezen

Als je verpakte voedingsmiddelen gebruikt, kun je nagaan op het etiket hoeveel koolhydraten ze bevatten en zo producten kiezen volgens je behoefte.

Van appelsap bijvoorbeeld, met 10 g suiker per 100 ml, drink je 500 ml voor 50 g koolhydraten. Met druivensap dat 17 g koolhydraten per 100 ml bevat, heb je voor 50 g genoeg aan 300 ml. 

Tags: KOOLHYDRATEN

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden