Lights

Koolhydraten

“Goede” of “slechte” koolhydraten?

Er bestaan enkelvoudige en meervoudige of complexe koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten of suikers worden vaak als “slecht” beschouwd, maar dat is kort door de bocht. Fruit bijvoorbeeld bevat veel suikers, maar is toch gezond omdat er ook veel vitaminen, vezels en mineralen inzitten. Anderzijds heb je zetmeelrijke voedingsmiddelen die naast “goede” (zetmeel) koolhydraten ook veel vet bevatten zoals frieten of croissants en daardoor voor de meeste mensen toch af te raden zijn.

Voedingsmiddelen zijn meestal combinaties van voedingsstoffen (nutriënten). Je moet dus rekening houden met de samenstelling van een voedingsmiddel en het aandeel ervan in je totale voeding. 

Nutriëntrijke of nutriëntarme koolhydraatbronnen

De tabel ‘Soorten koolhydraatrijke voedingsmiddelen’ geeft een overzicht van verschillende soorten koolhydraatrijke voedingsmiddelen en hun waarde in de sportvoeding.

Soorten koolhydraatrijke voedingsmiddelen

 

omschrijving

voorbeelden

gebruik 

nutriëntrijke bronnen van koolhydraten

Koolhydraatrijke voedingsmiddelen die ook nog andere voedingsstoffen zoals vezels, eiwitten, vitaminen, mineralen, en/of antioxidanten bevatten. 

bruinbrood, granen, aardappelen, volle deegwaren, bruine rijst, peulvruchten, fruit

De basis van de sportvoeding. Geschikt voor dagelijks gebruik.

nutriëntarme bronnen van koolhydraten 

Koolhydraatrijke voedingsmiddelen die naast koolhydraten weinig andere voedingsstoffen aanbrengen.

energiedranken, koolhydraatgels, sportdranken,

winegums, jelly beans

Maken geen deel uit van de dagelijkse voeding maar kunnen dienstdoen als compacte koolhydraatbron tijdens inspanning.

vetrijke bronnen van koolhydraten

Koolhydraatrijke voedingsmiddelen die naast koolhydraten ook veel vet aanbrengen.

gebak, chocolade, koekjes, frieten, oliebollen

Te mijden voor, tijdens en na inspanning en door alle sporters die hun energie-inname willen beperken.

Tags: KOOLHYDRATEN

Onderliggende pagina's:

Soorten koolhydraten
Wat moet je eten voor 50 gram koolhydraten?

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden